UTIFRÅN TECKNINGAR AV HILMA AF KLINT
Jag har färdats in i teckningarna, drömmigt utforskat dess färger och former, letat mig fram genom, längs, utmed, inom, utom, linjer, färger och fält. Fortsatt vinkla sättet att se, är den linjen ett avbrott av formen, eller ett streck på ytan? För att sedan bygga skulpturkroppar i lergodslera, bemålat dem med engober och skapat skulpturer som hamnar mellan mitt konstnärliga uttryck och Hilma Af Klints.
Redan 2015 började jag skissa på detta projekt och 2020 återupptog jag projektet och lät det utveckla mig.
Projektet ställdes ut i VUE projektrum, ett rum i min ateljé. Till utställningen gjorde jag, tillsammans med Anders Olofsson en processkatalog där jag sammanställde mobilfoton som jag tog längs med processen kring det här arbetet. För att se katalogen tryck på knappen →
SERIE: TUNGA
Serie: tunga
spänd svullen vriden trånande
med två ändar välver den sig inåt och utåt
svullnar upp / växer / spricker
spänner sig mot gommen
vrider sig ur sin plats
mjuknar slappnar av
språkets formulerare, artikulerare
vrider och vänder på orden
den antar olika former
skiftar form hastigt
men den är också konstant
som att den är placerad i sin plats
och kan inte lämna
I liten yta
men i kontakt med hela kroppen
Serie: Tunga, spänd, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 31 cm
Serie: Tunga, vriden, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 37 cm
Serie: Tunga, svullen, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 31 cm
Serie: Tunga, trånande I-III, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd
Teknik: ringlad Höjd: 15 cm
Placerade på en trähylla.
EXAMENSUTSTÄLLNING
Titeln på arbetet var Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen och installationen som arbetet mynnade ut i ställdes ut på FIX-fabriken i Majorna. Arbetet kom att kretsa kring hur en som människa kan uppleva en droppe i kroppen som växer sig större, för att slutligen; droppa.
Under slutet av min studietid blev jag mer och mer intresserad av textila material; tyger. Det blev naturligt för mig att i examensarbetet arbeta parallellt med textil och keramik. Försökte få dessa två uttryck att gå ihop. Medan jag skulpterade keramikkroppar samlade jag tyger och sydde.
Lokalen vi, alla vi som tog examen från HDK och Steneby det året, ställde ut i hade en stark karaktär. Spår av gummitillverkning, golvet var oljigt gult och svart oljig röd och med starka gula markeringar på golvet, kanske så långt ifrån 'the white cube' som är möjligt. Turligt vis hade mitt arbete starka färger som kunde vara med och konkurrera med betraktarnas uppmärksamhet.
Min examensrapport går att hitta online tryck på knappen nedan för att läsa den. Där finns mer bilder och text.
när en känner en droppe inuti
som växer sig större
och en längtar efter att den ska bli så stor
ytspänningen ska släppa
den ska falla ner
ända ut genom tårna
lämna kroppens zon
från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: ca 40 cm
från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: ca 30 cm
från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 25 cm Längd: 40 cm