UTIFRÅN TECKNINGAR AV HILMA AF KLINT


Ett parafrasprojekt utifrån Hilma Af Klints teckningsserie Kunskapensträd från 1913-1915.


Jag har färdats in i teckningarna, drömmigt utforskat dess färger och former, letat mig fram genom, längs, utmed, inom, utom, linjer, färger och fält. Fortsatt vinkla sättet att se, är den linjen ett avbrott av formen, eller ett streck på ytan? För att sedan bygga skulpturkroppar i lergodslera, bemålat dem med engober och skapat skulpturer som hamnar mellan mitt konstnärliga uttryck och Hilma Af Klints.
Redan 2015 började jag skissa på detta projekt och 2020 återupptog jag projektet och lät det utveckla mig. 
Projektet ställdes ut i VUE projektrum, ett rum i min ateljé. Till utställningen gjorde jag, tillsammans med Anders Olofsson en processkatalog där jag sammanställde mobilfoton som jag tog längs med processen kring det här arbetet. För att se katalogen tryck på knappen


SERIE: TUNGA


Mitt projekt till utställningen "Porträtt av en plats" som ställdes ut på Not Quite i Dalsland 2019


Serie: tunga
spänd svullen vriden trånande


med två ändar välver den sig inåt och utåt

svullnar upp / växer / spricker

spänner sig mot gommen

vrider sig ur sin plats

mjuknar slappnar av


språkets formulerare, artikulerare

vrider och vänder på orden
den antar olika former

skiftar form hastigt


men den är också konstant

som att den är placerad i sin plats

och kan inte lämna

I liten yta

men i kontakt med hela kroppen



Serie: Tunga, spänd, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 31 cm

Serie: Tunga, vriden, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 37 cm

Serie: Tunga, svullen, 2019
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 31 cm

Serie: Tunga, trånande I-III, 2019 
Material: Stengods, reduktionsbränd 
Teknik: ringlad Höjd: 15 cm

Placerade på en trähylla.

EXAMENSUTSTÄLLNING


Våren 2017 tog jag min konstnärliga kandidatexamen i konsthantverk med inriktning keramikkonst från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg.



Titeln på arbetet var Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen och installationen som arbetet mynnade ut i ställdes ut på FIX-fabriken i Majorna. Arbetet kom att kretsa kring hur en som människa kan uppleva en droppe i kroppen som växer sig större, för att slutligen; droppa.
Under slutet av min studietid blev jag mer och mer intresserad av textila material; tyger. Det blev naturligt för mig att i examensarbetet arbeta parallellt med textil och keramik. Försökte få dessa två uttryck att gå ihop. Medan jag skulpterade keramikkroppar samlade jag tyger och sydde.

Lokalen vi, alla vi som tog examen från HDK och Steneby det året, ställde ut i hade en stark karaktär. Spår av gummitillverkning, golvet var oljigt gult och svart oljig röd och med starka gula markeringar på golvet, kanske så långt ifrån 'the white cube' som är möjligt. Turligt vis hade mitt arbete starka färger som kunde vara med och konkurrera med betraktarnas uppmärksamhet. 


Min examensrapport går att hitta online tryck på knappen nedan för att läsa den. Där finns mer bilder och text. 


när en känner en droppe inuti 

som växer sig större 

och en längtar efter att den ska bli så stor 

ytspänningen ska släppa 

den ska falla ner 

ända ut genom tårna

lämna kroppens zon

från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: ca 40 cm

från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: ca 30 cm

från Serien: Droppen i kroppen, droppen som känsla i kroppen 2017
Material: Stengods, reduktionsbränd Teknik: ringlad Höjd: 25 cm Längd: 40 cm